David Stiebel - Kiedy rozmowa pogarsza sprawę
8.12.2012
David Stiebel, Kiedy rozmowa pogarsza sprawę, tłum.Anna
Cichowicz, Amber, 2003, 183 strony.
W naszej świadomości
utarło się przekonanie, że komunikacja jest podstawą kontaktów międzyludzkich,
czynnikiem niezbędnym do sprawnego funkcjonowania w społeczeństwie. Co jednak, gdy wzajemne zrozumienie nie
wystarcza? Dr David Stiebel w swojej książce „Kiedy rozmowa pogarsza sprawę”
stawia tezę, że porozumienie nie tylko nie rozwiązuje problemów, ale równie
często prowadzi do ich zaognienia. Czytelnik mógłby w związku z zakorzenioną wiarą w moc szczerej
rozmowy z góry odrzucić takie podejście, gdyby nie fakt, że autor jest
wybitnym psychologiem i autorytetem w dziedzinie negocjacji. Jego niekwestionowana pozycja wybitnego
mediatora, wykładowcy University of California, współpracownika CNN, CBS, NBC, sprawia,
że czujemy, że może warto chociaż zapoznać się z jego punktem widzenia.
„Kiedy rozmowa
pogarsza sprawę” to 183-stronicowy poradnik, który na konkretnych przykładach,
bez przesytu podręcznikowych sformułowań, uczy jak wykorzystywać opracowaną
przez autora, składającą się z 4 kroków, metodę strategicznej komunikacji w codziennym życiu. Stiebel stwierdza, że warunkiem rozwiązywania
problemów nie jest, jak się powszechnie uważa, porozumienie, ale odpowiednia
strategia, czyli podejście, które pomaga osiągnąć cel. Znaczące jest, że nie uzurpuje sobie prawa do
znajomości metody uniwersalnej - wyraźnie zaznacza, że strategia, która pozwoli
na rozwiązanie każdego problemu zwyczajnie nie istnieje.
Język książki nie sprawia
trudności - jest zrozumiały, ale co równie ważne nie uproszczony w nadmierny
sposób. Stiebel wielokrotnie podkreśla,
że z jego metody może korzystać każdy. „Kiedy
rozmowa pogarsza sprawę” nie jest tylko zbiorem suchych, niewiele mówiących faktów
- to konkretne historie i przykłady na to, jak w praktyce stosuje się
przedstawione zasady. Zaczynając od
negocjowania z jakim spotyka się każdy z nas na co dzień, przez odwołania
historyczne i biznesowe, a na negocjacjach Abrahama z Bogiem kończąc. Pomocne
okazują się również najważniejsze wnioski umieszczone na końcu każdego
rozdziału - dzięki temu mamy możliwość usystematyzowania przedstawionych
informacji w postaci krótkich, jasnych sformułowań do których w każdej chwili
możemy wrócić, bez konieczności przeszukiwania całości książki. Autor nie
uniknął jednak nadmiernych przerysowań, szczególnie przy tworzeniu tabel w
postaci „potocznych mądrości”.
Gdy po lekturze
jakiejś publikacji odkładam ją na półkę, zawsze zastanawiam się czy jest to
książka w jakiś sposób wyróżniająca się spośród innych o podobnej
tematyce. „Kiedy rozmowa pogarsza sprawę”,
to pozycja której nie można odmówić interesującego spojrzenia na komunikowanie
się i negocjacje. D. Stiebel sprawdził się jako przewodnik, który prowadzi
czytelnika krok po kroku, pokazując, że
odpowiednio odczytując wskazówki jakie spotykamy na drodze i stosując kilka
prostych metod możemy rozwiązać niemal każdy konflikt. Pewne jest także, że to
książka przydatna, choć jej „nowatorski” (opinia zawarta z tyłu okładki) charakter
zaskoczył mnie w mniejszym stopniu niż tego oczekiwałam. Być może po prostu
jest to kwestia czasu, który upłynął od chwili wydania (2003 r.), niemniej
jednak była to raczej dobrze poprowadzona lekcja, pozwalająca mi
poukładać sobie w głowie zasady
postępowania i działania, których skuteczności świadoma byłam już wcześniej.
0 komentarze
Zapraszam do dyskusji i dziękuję za każde pozostawione słowo :)